måndag 10 januari 2011

A fling called Backlunds...

Kärt barn har många namn, och ett av dessa är Backlunds.

Tyvärr var inga öppettider utsatta under julen, men väl var hade ägaren angett sitt mobilnummer. Nyårsdagen sparkade jag och sambon upp till butiken och gluttade in genom isiga fönsterrutor. Där kunde jag ana en låda med julgransbollar; oh jisses vad uppspelt jag blev!


 En gammal puderdosa, och oanvänd.



Vackra burkar!
Det största fatet var jag så häääääär nära att köpa, men inte den här gången. Nästa gång istället!
Jag ringde ägaren och hörde om hon skulle kunna åka in och öppna närmsta tiden. Tyvärr hade hon ingen bil, så det skulle bli svårt, dessutom var det lördag och inga bussar gick i rimlig tid. Patetiskt som jag är, erbjöd jag mig att hämta henne. Och den rara kvinnan gick med på erbjudandet!

Lappmössan














Klockan elva dagen efter svängde jag in på hennes infart, och där stod hon och väntade, så söt och go! Och vilka fynd! Julgransbollarna var ju to die for! Sedan köpte jag en lappmössa (25:-), fem koppar och fat av den röda varianten som Gila visar på sin blogg, tre retrokoppar med fat (10:-), en burk (samma som den här, fast rund och blå) (40:-) och en gräddsnipa (20:-). Totalt betalade jag 140:-, och då kan en med addition- och subtraktionsfärdigheter räkna ut att lådan med julbollar endast kostade 45 kronor = FYND!!!!

11 bollar, till priset; 45 riksdaler! Överlycklig!

Nu måste jag bara vänta till nästa jul så jag får klä granen, så grön och grann! Tack Gerd för att du vågade åka med när jag körde, och öppnade din fyndfulla affär!

Den här köpte jag inte, utan hittade den i källare på sambons föräldrahem. Gustavsberg och riktigt påskig!

-------------------------------------------------------
Redigering: Måste ha glömt räkna ut vad kopparna och faten kostade; för 140:- för allt, och då hade jag inte angett priset på kopparna.. Hrm, alltså blev lådan med julbollarna hälften av 45... om man tänker att kopparna och faten kostade lika mycket. ÄNNU MER FYNDPRIS!

8 kommentarer:

  1. Hm... Dit skulle jag vilja åka.
    Är det långt borta?

    SvaraRadera
  2. Skaffaren: Det beror på var du bor... Ligger mellan Hudiksvall och Sundsvall.

    SvaraRadera
  3. Lite för långt för Duetten...men kanske till sommaren?

    SvaraRadera
  4. Vilka fynd! Dit skulle jag också vilja åka! Kulorna är underbara! Glasskålen på fot hade jag inte kunnat åka hem utan...

    SvaraRadera
  5. Skaffaren: Ja, till sommaren är nog lämpligare, det är mera öppettider då också.

    Marie: Näh, jag vet.. Men min plånbok (läs: sambo) hindrade mig

    SvaraRadera
  6. Oj, så mycket spännande. Skulle vara kul att besöka.

    SvaraRadera
  7. Wow vilka fynd!

    kul att jag hittade hit idag :)

    SvaraRadera