fredag 7 januari 2011

Julhelgens loppis

Fyra stycken hann jag med mellan jul och hemresan den 2:a januari.

Vi åkte in till Hudik på mellandagarna, och där hittade vi liten och en stor loppis. På den första i den östra delen av staden, fanns det inte mycket, men vi hittade en gammal kartbok från 60-talet för 50 kronor. Sedan åkte vi vidare till centrum, och vid sjöbodarna fann vi den andra. Här fanns det däremot mycket, men istället några hundralappar för mycket på prislappen. Mycket shabby chic och sånt är inte riktigt min stil; för vitt och (ursäkta ordvalet) tråkigt. Förhoppningsvis hittar inte alla shabby chic-fantaster hit nu och ser min diss av den inredningsstilen. Smaken är som baken, och jag gillar färg. Punkt!

Men tillbaka till second hand-butiken vid sjöbodarna (tror faktiskt den hette Sjöbodens loppis, eller något liknande), en del av butiken var tillägnad 50-60-talet och där fastnade jag! Men, ack... priset.

Dagen före nyår skulle jag åka och handla, för att stilla mitt loppisbehov tänkte jag åka förbi loppisarna och fönstershoppa, och döm om min förvåning var en loppis öppen! Vilt sparkandes, skyndade jag fram och ryckte upp dörren. Därifrån kom jag med ett sängbord till sambon för 25 kronor (FYND), en Törnrosabok, ett par ljushållare för 20:-, en ljusmanschett för en spottstyvel och två runda rivjärn för 20:-.

Rivjärnen, tillsammans med två små fat, gav jag bort i värdinnegåva till mina två svägerskor på nyårsafton. Satte rivjärnet på fatet och tände ett ljus = mysbelysning. Hade gärna haft något sånt själv, men de passade deras kök bättre än mitt.

Pimpelspöet i bakgrunden är inköpt på
en sommarloppis i Gnarp för 10:-
Paret ljusstakar blev julklapp till kompisen Anna, tyckte de skulle passa perfekt hemma hos henne. Gyllene, blommiga och vackra, precis som Anna. I mina ögon ett underbart fynd!


Den fjärde loppis måste ges ett eget inlägg, det är nämligen från favoritloppisen; Backlunds.

1 kommentar:

  1. Underbara blommande ljusstakar! Och ditt fynd från Backlunds var extraordinärt :) Väntar på bloggbilder på det.

    SvaraRadera