onsdag 5 januari 2011

New shoes

Såg för några veckor sedan jättefint virkade tossor i Ugg-modell, och tänkte: "-De där borde ju inte vara omöjliga att göra!?"

Jag trodde mig uppgiften mogen, men ack vad jag misstog mig! Jag testade att göra en tossa, vilket slutade med en foppa-tossa, inte helt uppgivet, men inte alls i samma läckra modell som jag sett på internet. Istället startade en fruktlös jakt efter mönster. Slutligen, efter många om och men, så hittade jag ett gratis-mönster (en grymt rolig sida med mycket virkning!) som visade hur man gör en sula. När sulan var gjord, blev det med andra ord en höftning, fram tills jag hittade en norsk sida som visade en ihoptagning. Och på den vägen är det: Jag har lånat här och lånat lite där... Jag har slitit upp lite garn här, och slitit lite garn där. Många omstarter och frustrerade timmar. Till sist lyckades jag åstadkomma något som föreställer min tappning på virkade uggs:

Knapparna hittade jag i Svärmors knappsamling

De är virkade med två second hand-garner; ett turkos, grövre garn och ett grönt virk-garn.

Dessa blev doppresent till en söt liten tös; Svea. Hoppas hon slipper frysa om fötterna. Däremot glömde jag fotografera tösen med tossorna på, men med lite tur kanske hennes föräldrar kan skicka, eller lägga upp på deras blogg??

"Hey, I put some new shoes on, and suddenly everything is right!" - Paolo Nutini

13 kommentarer:

  1. Så himla coola de blev!! Bra jobbat, tjurighet lönar sig va?

    SvaraRadera
  2. Tackar tackar!

    Linda: Ja guuud, och bara veta att man måste göra det bra då måste man göra om några gånger.

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Detta är den roligaste blogg jag läst på länge. Roligt språk och att du bjuder på dig själv. Kommer följa dina äventyr.

    SvaraRadera
  4. Tack Carina,

    roligt att du hittat hit! Ajaj, rolig...? Jag? Nu ökade pressen.. =)

    SvaraRadera
  5. Såå läckra! Jag blir avis.. ;)

    /Mia :)

    SvaraRadera
  6. Du är superduktig! Och jag beundrar din tjurskallighet :) Men jag tog mig ju ganska långt i grammatiken ikväll visst ;)

    SvaraRadera
  7. Mia; det är tack vare dig jag såg dem från första början, Strumpetossans är sjukt fina!

    Erika; när du kommer imorgon kan du få en stödundervisning! =)

    SvaraRadera
  8. Va kul, älskar när inspirationen får vingar mellan bloggarna ;).

    Glömde säga att ljusstaken heter Royal krona.. jag är nästan säker i varjefall. ;)

    /Mia

    SvaraRadera
  9. De där är så söta, måste värma bra.

    SvaraRadera
  10. Du har inte mönster på dom till vuxna ? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. =) Hade varit härligt! Men det kanske går att göra den som vuxenmodell, med samma mönster - man bara ökar på några varv av varje moment. =)

      Radera