måndag 3 januari 2011

Räksoppa

Vid nyårsfirandet åt vi en trerättersmiddag:

Aptitretare: Lakritspipor, salta pinnar och hemgjord kola.

Förrätt: Räk- och morotssoppa med vitlöksbröd, rom, lök, avocado, majonäs och räkor.
Huvudrätt: Grillat älgkött, potatisgratäng, pommes, ungsgrillade paprikor med sambal oelek-röra, sallad, kantareller och såser.
Efterrätt: Hemmagjord vanilj- och karamellglass med blåbär och pistagenötter.

Soppan och glassen stod vi för, och jag lovade att lägga ut recepten här.

Grundrecept på räk- och morotssoppa:

Så här god är den!
2 msk smör
2 rivna morötter
2 msk mjöl
½ L vatten
1 fiskbuljong
2 dL creme fraiche
~½ ask räkost
+ räkor

Riv morötterna i önskad storlek, stek dem i smör och pudra sedan på vetemjölet. Häll på vatten och fiskbuljongen, sjud i 5 minuter. Rör ner creme fraiche och räkost och värm upp soppan. Räkorna ska i sist. Vill man ha tjockare soppa får man göra en toppredning för rätt konsistens.

Men nu börjar det roliga: Jag tar i mer morötter, räkost och creme fraiche. Sedan späder jag med grädde, det blir aldrig fel! På inrådan av en kär vän provade jag att krydda med sambal oelek, och det blev MUMMA! Timjan sätter också knorr på det hela.

Till hade jag skurit nybakad baguette i sneda skivor, gned med en vitlöksklyfta på ytan, ringlade över fin olivolja och några nypor salt.

Bon Appetit!

2 kommentarer:

  1. Mm, jag har ätit den någon gång och älskade den, sedan har jag aldrig hittat receptet..förrän nu. TACK!

    Blir nog middag på fredag :)

    /Mia

    SvaraRadera
  2. Ja, den är verkligen god!

    Hoppas ni får en trevlig fredagsmiddag!

    SvaraRadera