fredag 15 oktober 2010

Gnarp

För en vecka sedan var stora familjen nere hos svärfars.

Jag blir så ambivalent gällande var i detta land jag skulle vilja slå rot. På ett sätt vill jag bo kvar här; det är nära mamma, pappa och syskon, bra årstider, mycket snö, känns "tryggt", och jag vill att mina barn ska få uppleva samma saker som jag gjorde när jag var liten (tänker främst på den samiska biten av mig).

Samtidigt som nere i Gnarp är det nära till kära svärfars och familjen på Sambons sida. Och jag trivs mycket bra i Gnarp! Naturen är underbar, och det kan vara minst lika mycket snö där som hemma, äppelträd och annat som växer bättre där, vackra hus (har fortfarande inte hittat något nytt drömhus i Norsjö).

Vi låter tiden utvisa, vi letar inte hus heller, så det är kanske dumt att gräma min lilla hjärna över detta redan.

Men tillbaka till Gnarp: Där nere finns det något som jag uppskattar MYCKET. Det är loppis på loppis på loppis på loppis... Och speciellt en loppis, den vid "rondellen" i Gnarp. Kvinnan som driver den är så underbart bra att göra med. I fredags ringde jag till henne och hörde om det gick att öppna affären exklusivt för mig, och visst gick det bra. Inga problem... Jag hade redan sett ut vad jag skulle ha. Ett litet bord och en kudde, vilka jag inte visste priset på.

Det hela slutade med att bordet (50:-), kudden (plus en likadan båda för 10:-), en gammal dammsugarlåda (60:-), en hattlåda (30:-), en bricka (10:-) och fem glas (10:- för alla) fick följa med hem. Totalt 170 kronor.



Det var den gröna kudden som inhandlades i Gnarp, tvillingen fick stanna för där behövde knappen sys fast. Den turkosa vet jag inte om jag visat tidigare... Men den köptes på auktionen på Rännarn' i somras, och där betalade 20:- för 5 kuddar (varav 4 slängdes).

"-Barf!"
Nej förresten, nu ljuger jag. Min kära storasyster tog en av kuddarna; "den döda katt"-kudden. Jag tror hon har den i sovrummet och använder som huvudkudde, till makens stora förtret. När han vill ha sexy time tar han alltid fel och hamnar med kudden istället. Lurv som lurv resonerar han antagligen. (Nä, nu ljuger jag ännu mer...). Man kan verkligen se syrrans avsky över att måsta hålla i dö-katta!


Jag älskar verkligen den stora lådan, den ska användas som förvaring i lillstugan. Till vad vet jag inte än, men kanske kuddar och sånt när man bäddat ut sängarna.

3 kommentarer:

  1. huset bredvid oss är troligen till salu om ni frågar =) hon bor själv där och frågade oss när vi flyttade in om vi visste nån som va intresserad av hus =D

    SvaraRadera
  2. =) Ja, jag tror det är fint, men som sagt: Vi har som inget att flytta för i dagsläget. Ante har ju fast och jag velar...

    SvaraRadera
  3. vem vet, det kanske fortfarande finns kvar när det passar er att flytta. om nu ditt velande landar på gnarp :P

    SvaraRadera