söndag 26 september 2010

Var gör frun i huset?

Jo, jag har bakat idag, tillsammans med Iris och minstingen från granngården. Det blev Prästudden-Kluttar.

Ett väldigt enkelt recept som jag snappade upp på senaste HK-lektionen:
  • 50 gram jäst
  • 50 gram margarin eller 4 msk olja
  • 4 dl mjölk eller vatten
  • 2 krm salt
  • 1 tsk socker
  • 2 dl grahamsmjöl + 2-3 dl vetemjöl eller 6-8 dl fullkornsvetemjöl.
Detta hade jag som utgångsläge, sedan bytte jag ut 1/3 av fullkornsmjölet med rågsikt och lade till solrosfrön, pumpakärnor och linfrön. När degen hade jäst första omgången använde vi två olika bull-görar-sätt: Ena där man rullar bullarna och det andra sättet var genom att plocka upp rätt mängd deg och pytsa ut det med skedar. Ska se om det blev någon skillnad i kompakthet.

Sedan bara lite ägg på och en blandning av solrosfrön, pumpakärnor, linfrön och flingsalt. Se så fina de blev!


De är i nuläget osmakade, de ska få kylas lite till innan de åker ner för strupen. Nu är det sambons tur att sitta vid datorn. En sambo som har lagat till den godaste renfilé jag ätit! I'm a lucky woman... I'm living with the best cock in the world! Det är inte så synd om sambon heller, han har en kvinna med väldoftande bak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar