torsdag 2 september 2010

Lavendel blå

Förra året påbörjade vi en upprustning av lillstugan, det blev trappbygge och spaljé. I år visste vi inte vad vi skulle börja med, så istället för ett stort projekt blev det flera små. Jag har tidigare visat uppiffningen av toan, som blev en walk in closet, den minsta i sitt slag.

Det som hände utanför var plantering av Norsjö-humle vid spaljén, samt grävde jag bort en massa gräs och tuvor från kortsidan närmast storhuset. Där blev det istället sten och en lavendel (fynd på Plantaget för 49:-). Jag passade även på att leta roliga saker på stranden, och drog med mig snäckskal, torkad tång och drivved hem. Vi hade inte heller någon trapp upp till verandan från denna kortsida, men varken jag eller sambon kände ork eller sug att göra ännu en trapp. Så istället letade vi åt en av svärfars gamla fisklådor, spikade på några extra-plank och vips hade vi en nätt liten trapp. Runt denna placerade jag ut sten och strandfynd. Tack vare masugnen i Gnarp, så finns det en otalig mängd biprodukter, eller vad man nu ska kalla det, sprida i området runt masugnen. Dessa biprodukter är glas-sten-liknande och finns i alla nyanser av blå till grön. Så jag blir som galen av dom! Sådana plockades också, och placerades runt min nya och fina rabatt och trapp.
På bilden syns den blå glas-stenen till vänster om lavendeln. Oh Härre-min-je, vilken hemlängtan jag fick till Norrfjärn. Måste lägga in några sommarbilder när jag är på detta humör. Återigen har nämligen vädergudarna varit oss nådiga när vi varit på semester; tre veckors sol, och ungefär 1 dags regn (sammanlagt) och himmelskt varmt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar