onsdag 18 februari 2009

Vad är det som går och går...?

De gånger jag varit på auktion och ropat in något, utan egentlig plan (impulsköp), har jag vid två tillfällen kommit hem med en klocka. Vet inte varför jag känner att klockor attraherar mig, men det är antagligen något från mitt ur-sprung. Höhöhöhö... nä.

Mitt första klock-inrop skedde i Arvidsjaur på den veckovisa auktionen, där en av auktionisterna köper upp det mesta av godset (och här snackar vi sånt som, till och med jag kan ärligt säga, är skrot!). Som ni snart märker så ger jag inte så mycket för denna auktionsfirma, för jag tycker inte alltid det går schysst till. Dock är jag lite skadad då jag har en uppfattning vad som är rätt och fel i auktionssammanhang på grund av en, i mitt tycke, mycket bra auktionist härifrån mina trakter. Men det var ett tag sedan jag var på auktion i Arvidsjaur, så de har kanske skärpt till sig (hoppas jag).

Men i alla fall, vid visningen såg jag en klocka som gjord för mig. 1950-60-tal, skulle jag gissa (jag har inte stor koll på sånt, ingen tidsera får begränsa mina fynd!). Den låg i en låda som sakta men säkert tog sig närmare och närmare auktionisten. Men i takt med att lådan närmade sig målet, började mörka moln samlas ovanför våra huvuden. Detta såg jag inte som en nackdel, jag är en vän av regnet. Det har en förmåga att skingra konkurrensen, så att de tappar fattningen och gör misstag. Likt ett rovdjur kan jag då ta tillfället i akt och hugga in på bytet. Då händer det oförlåtliga: Precis som klockan hamnar upp på bordet, BRYTER auktionisten hela tillställningen. HAN BRYTER HELA AUKTIONEN!!!! Den ska fortsätta nästa söndag, det är bara att återkomma då...
Är det inte skottpengar på något sånt???

Säkerligen beror hela mitt missnöje över att jag missade min klocka och fick återkomma nästa vecka (och då vänta HELA auktionen tills det var klockans tur). Det som däremot hände då, var att reptilhjärnan tog vid och jag vek mig inte en tum = kanske inte det riktiga fynd jag hoppats på. Det blev kring 250:- för klockan, pengar som jag inte saknar idag.

Den andra klockan som fick följa med mig hem, ropades in för 2 somrar sedan. Jag var inte i mitt essä, jag rent sagt dumbjöd på en "fyndlåda" och fick med både våg, klocka och ännu en låda full med dockor, som får Chucky att verka som en myskille. Hela lådan gick på 80-100:-, och det är väl inte heller pengar jag saknar idag.

Det bitterljuva med båda dessa köp är att ingen av klockorna går. HAHAHhahaha... *suck*

1 kommentar:

  1. Skit i att klockorna inte funkar, de är ju skitsnygga, urballa (hi hi hi) Hoppas ni tillfrisknar snabbt nu och hälsa till lillbrullan.
    Men du!
    Har du hört om den nya gåsen de försöker avla fram?
    Det är sanslöst!
    UMGÅS! Hahaha :)

    Krya på er!

    SvaraRadera