fredag 29 april 2011

Someone's got the munchies

På min födelsedag bakade jag Chokladkakan med stort C, den jag alltid gör för att stilla mitt sötbegär.

Idag hade vi besök av go'a familjen Nilsson-Björk och i ett svagt ögonblick lovade jag att skriva receptet på kakan. Inte för att jag är rädd om receptet - oh nej, tvärt om! Det är bara så hiiiiiiimla jobbigt! ("-Visst var det så jag skulle säga, Erika, för att bygga på skuldkänslorna?").

Håll i hatten, här kommer det:

Fransk chokladkaka
(10-12 bitar)

250 g smör/margarin
250 g mörk choklad (jag brukar använda minst 100 g fin choklad (märkes-choklad) blandat med vanlig mörk blockchoklad)
6 ägg
2 3/4 dl socker (går att minska den här mängden)
1 dl mjöl

Smält först smör och häll över chokladen så den smälter. Vispa äggen och sockret vitt och pösigt. Blanda ihop de två smeterna så du får en ägg-socker-choklad-smör-smet. Sedan vänder du ner siktat mjöl. Ner i en form med löstagbar sida, in i nedre delen av ugnen i 175 grader i 25-30 min. Kakans yta ska just hinna stelna och spricka litegrann. Jag brukar inte låta den spricka på mitten utan på sidorna.. Men man får ju testa sig fram. För egen del behöver man inte ens stoppa den i ugnen.. Är jävligt god att äta direkt ur skålen!

Bäst blir den om den får stå i kylen ett tag innan man äter den. Oftast gör man misstaget att vilja äta den direkt, men då har den en lite grynig konsistens. Får den kyla ner så blir den som bomull och riktigt smälter i munnen.

Servera med grädde, glass eller au naturel. EGENTLIGEN ska det vara en glasyr på, men tro mig: Kakan behöver absolut inte nå mer choklad på sig. Den är som Riesen-reklamen: Kraftigt chokladig!

Baka och njut!

Avslutar med en bild från vår underbara fjällvistelse. Det var lite snö, men isarna var helt fantastiska - inget ovarne-vattne och inge snö, bara frusna, fina sjöar. Jag och sambon gick upp på fjället och likt Ett päron till farsa åkte vi nerförs (men istället för ett vaxat tefat hade vi Stollardore-stjärtlappar) - KUL!

OBS! Prislappen hör till den gula stjärtlappen, inte stjärt-Lappen.


På söndag blir det 1 maj-tåg. Vi ses där...

1 kommentar: