torsdag 4 mars 2010

Wabi sabi

Läste alldeles nyss om denna inredningsfilosofi i Norran, och tycker nog att den passar in på mitt eget sätt att tänka.

"...gör ditt hem mer Wabi sabi:
Rensa upp hemma och välj ut de prylar och möbler som verkligen betyder något för dig och ger hemmet en lugn känsla. Behåll dem - de andra kan du ge bort till vänner eller loppisar.
  • Våga vara personlig och omge dig med möbler och prylar som har en historia. Var inte rädd för att använda de ärvda silverbesticken eller farmors vackra servis även till vardags.
  • Låt dig inspireras av naturen och inred med naturmaterial och naturfärger.
  • Tänd många ljus och ta dig tid att njuta av den du har här och nu. När du slutar jaga statusprylar och anpassar hemmet efter de senaste inredningstrenderna är det lättare att få energi och tid över till att glädjas i vardagen."

Det enda jag kan tycka inte stämmer är det faktum att jag inte "inreder med naturmaterial..." i vårt hem. Jag var så förr, likt Makka-Pakka från I drömmarnas trädgård (Iris favoritprogram) älskade (läs älskar) jag stenar (kanske inte lika mycket som Makka-Pakka, som verkligen ÄLSKAR stenar, eventuellt älskar MED stenar). Hade min stensamlingar både inne och ute. Om det inte varit för min mor hade hela rummet varit en gruv-ort. Jag tyckte det var så konstigt att mamma inte uppskattade alla vackra stenar jag kom hem med. "-Oh, tack Josefin, den här stenen var jättefiiiiii-i-*Hulk*-in!". *Kastar den i stenhögen ute*

Jag tyckte också om torkade blommor, snäckor, trädgrenar... Ja, you name it! Allt som föll mig i smaken! Dessvärre blev det ett himla slit med att hålla rent allt, för det var fruktansvärt damm-attraktivt! De fina, röda rosorna blev sakta men säkert; grå, luddiga rosor, och då försvann charmen. Så visst skulle jag vilja ha mer av naturliga inslag i vårt hem, men jag inser mina begränsningar. Det är nog dammigt som det är!

Däremot håller jag med om att låta trä och naturliga råvaror träda fram i möblerna, hellre trä än plast!

Men då det där: "...naturfärger". Vilka färger är inte naturliga? Jag älskar turkos, och nog ska ni se att jag hittar turkosa stenar då jag väl sätter igång! Kanske är jag ordbög (Jo, jag är ordbög!) som måste hacka på den formuleringen. Men jag tycker det är lite dumt att säga: inred i naturfärger.

Efter att läst in mig mer på ämnet på en annan sida (Sköna hem) är jag mer övertygad. Norrans sammanfattning var kraftigt sammanfattad. Min livsfilosofi är wabi sabi.

"Här gäller det att acceptera hur din omgivning ser ut i nuläget, och att lära dig uppskatta förutsättningarna."

2 kommentarer:

  1. det finns turkosa stenar i gnarp (fjärn) dom har du vell sett =)

    SvaraRadera
  2. Om jag såg?? Har du redan förträngt den stötande åsyn som mötte dig vid sörfjärns strand? =)

    SvaraRadera