fredag 19 mars 2010

Nya fynd

Idag är jag hemma med sjukt barn. Feber och hosta är jobbigt för en liten skrutt som inget hellre vill än att åka på dagis till kompisarna. Nu sitter hon i alla fall med pussel och filurar.

I onsdags åkte jag hem till mor och far. Mamma fick ett paket med gamla ramar, eftersom hon fyllde 25 år i måndags. Underligt att jag blivit äldre än henne på senare år, men jag misstänker Iris lär passera mig i ålder när hon är 15...

Hemma hos mormor och morfar fick skrutt åka bob, skoter och traktor. Det är inte nådeligt vad det finns gott om sysselsättning. Sedan skulle vi in till Malå med pappa som skulle gapa stort hos tandläkarn. Jag såg min chans att hinna med ett loppisbesök på vilda Galejan. Det var ett tag sedan sist och när man inte besökt stället på länge finns det mycket att titta på. Jag såg ett fint litet hallbord, med en låda, i 50-60-tals stuk, men hade jag tagit med mig den hem hade jag nog fått smisk (vilket i sig inte är helt fel). Men jag besinnade mig och gick till klädavdelningen istället. Och det första jag såg när jag kom in genom dörren var en virkad sjal på en provdocka. Färgerna var mina helt och hållet; vitt, blå och ljus turkos. 20 kronor för den.

När jag kom ut från klädrummet föll blicken in i ett hörn, och där låg skatten som Kapten Grågarn gömt. Och i mina färger! Blåa, gröna, turkosa garner. Jag smällde nästan av. Jag köpte fyra färger (två nystan av varje), samt ett stort nystan turkost, lite grövre, garn. Hela bunten kostade 120:-. Med tanke på att det blev över 0,5 kg, nytt garn, så är det ett mycket bra pris!


Igår när jag hämtat Iris på dagis, åkte vi till Knut'n, den lokala second hand-butiken här i Norsjö. Vi hade nämligen förbrukat våra vispar, och när jag säger vi... så menar jag sambon. Förra tisdagen när jag kom hem från innebandyträningen, såg det ut som en tornado gått genom vardagsrummet. Han och Iris bakade nämligen, och vid en högst intensiv vispning hade han knäckt vispen. Så: Det gav mig ett skyll till att åka på Knut'n för 5:e gången denna vecka!

Där hittade jag en virkad duk i påskgult, två gula ljus, en kupa (ska i senare inlägg visa duken, ljusen och kupan), en korg och så klart vispen jag åkte dit för! Jag har letat en korg för garnnystanen, men igår hittade jag den perfekta korgen. Är supernöjd! Hela kalaset gick för 70 kronor. Så nu har jag förbrukat fyndbudgeten för denna vecka, tur det är fredag!

Min fina korg för 50 riksdaler

Förutom att fynda, så har jag gjort några till svärmorsrutor. Har dock varit mindre flitig denna vecka, dagens antal är 68 och 3/4. Det tar sig! sa mordbrännar'n...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar