onsdag 4 mars 2009

Kejsaren av Kina tycker om Thé...

...så även jag. Förutom thé så är jag väldigt förtjust i rooibos, kanel, ingefära och hibiskus. Det senare fick vi av svägerskan då hon varit till Egypten, en väldigt syrlig dryck som passar lika bra kall som varm. Kanel brukar jag låta dra i varmt vatten, sedan i med en klick honung och en skvätt mjölk. Det blir som tomtegröt och passar utmärkt när man är frusen! Och en blanding mellan thé och kanel är ett gott hemmagjort chai.

Den senaste favoriten bland théer är ett japansk thé som sambon fått i julklapp av en vän. Passar utmärkt till mat, men i synnerhet till sushi = SMASK!! Fick även flera olika (goda) Thailändska théer hemskickat från en bekant.

Och förutom ett gott thé, tycker jag mycket om alla små burkar man ska ha till förvaring. Har under ett år börjat hitta fina burkar som jag kan fylla med härliga théer från jordens alla hörn. De senast inköpta burkarna hittade jag på auktion i somras, två stycken Horniman-burkar (jag älskar namnet, det är så uppmuntrande!).

De gick på ungefär 50:- och med på köpet följde en blå skrivbordslampa. Yay!? Burken med det härliga mönstret och orange lock köptes på den lokala second hand-butiken för en billig penning, typ 5:-. Men de andra burkarna har jag tagit från sommarstugan och förråd.

Har förresten brutit ett löfte; en nagel har rykt. Men det är inte mitt fel... Män som hatar kvinnor (som jag och sambon lyssnar på vid matbordet) är så jäkla spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar