torsdag 19 augusti 2010

Sweet like chocolate...

För fyra år sedan köpte jag två gamla stolar på auktion, och om jag inte minns fel så handlade det om 80 spänn för bägge två. De har allt sedan dess bytt plats med jämna mellanrum. Har haft svårt att hitta deras ödesbestämda plats på jorden. Men nu har det blivit ändring på det! Vi har ju ett litet tillskott till hus på gården, varför inte klämma in dom där?

Idén kom när färgvalet för lillstugan började klarna: Tänk om jag skulle måla stolarna i samma färg som väggarna? Pricken på moset (som min kära systerdotter sa här om dagen) vad det underbara möbeltyget jag ropade in på en auktion i Hassela för någon fjuttig slant. Sagt och gjort, när vi målat väggarna och hade en liten slatt kvar av färgen så tog jag ner stolarna och påbörjade målandet.

Givetvis glömde jag bort att ta ett före kort, så därför måste jag beskriva ursprungsutseendet. Tänk er stolen med mörkbrunt trä till de röda sammet/plysch dynorna, väldigt mörkt och dystert. Nu hade jag hunnit måla stolen två varv innan detta kort var taget, men som sagt... Tänk er mörkbrunt trä, det som nu är vitt.

I skrivande stund står stolarna i garaget och inväntar att golvet i lillstugan ska bli betsat. Men jag måste säga att jag är mycket nöjd med slutresultatet, och jag som i största allmänhet är emot att man målar och "förstör". Men förhoppningsvis börjar inte hjärnan kruppa sig allt för snart och kräver: "-Det skulle inte ha varit så tokigt om stolarna hade varit trärena". Då tvångsinlägger jag mig själv! Ja, nu menar jag på psyket och inte i någon salt-lag.

Sedan måste jag bara meddela att jag har fått en liten extrainkomst under hösten. Jag är så lycklig! Det innebär att jag kan lägga undan mer till nästa sommar och alla auktioner!

Ja visst ja! Så här blev stolarna... Är de inte söta så säg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar