fredag 5 februari 2010

Kallrökt sidfläsk till salu!

Ja, jag skulle inte rekommendera ett köp av denna lokalproducerade delikatess, det är nämligen inte vilket sidfläsk som helst...

Det började i förrgår. I vårt nya rum finns en kamin (aaa-aaah! Det är ditåt det barkar!) och denna har inte varit i bruk på flera herrans år. Jag började med att ringa skorstensfejaren, men enligt honom var skorstenen undersökt så det var bara att elda på!

Det gick inte så bra på onsdagskvällen... Det rök in litegrann.

Men, skam den som ger sig! Igår när vi kom hem från samhället, såg vi ju felet! Det var ett snölock på skorstenen, så inte var det konstigt att inte röken tog sig ut! Sett och noterat: Sambon upp på taket, med sin svärfar ivrigt gestikulerande på marken. -Bort med snön och elda på!

Det rök in.

ME-n, skam den som ger sig! Ner med en slang i skorstenen och rota runt. Svärfar vilt hoppandes på marken visade hur sambon skulle göra. Så: -Fjutta på en till brasa!

Det rök in lite till...

MEN, skam den som ger sig! Nu hittade svärfar åt en lång stamsåg. Upp med den och ner i skorsten. Hittade en ännu längre list och ner med den (ja, de tog ju upp sakerna så klart, annars hade det varit lätt att felsöka). Sambon skorstensfeja och hans svärfar slog volter på marken. Nu! -Tänd på igen!

Det rök in.

Vid det här laget ansåg jag försöken avslutade; men sambon och min pappa då?

SKAM DEN SOM GER SIG!

Nu är vårt hus ett rökeri av hög rang! -Kallrökt? Nån?

4 kommentarer:

  1. haha karlar, att dom aldrig ger sig! kan riktigt se framför mig hur andreas försöker lyssna och pappa din försöka göra sig hörd :D

    SvaraRadera
  2. haha! men du ett tips för att få bort röklukten (röker in här lite nu och då) är att ställa ut lite ättiksprit här och var där det luktar mest. Brukar hjälpa, fast du kanske redan hade provat detta? Nåja, härligt med rök! eller? Ha en trevlig helg! /Magdalena Söderlund

    SvaraRadera
  3. Lisa: =) Ja, jag hade önskat farsan bara hojtat: Tänd på! en gång!

    Magdalena: =) Vi ställde ut tre fat med ättiksprit, men det hjälpte bara lite. Däremot lånade jag en joniseringsmaskin av kommunen, så vi har kört den hela dagen, och det har blivit bättre!

    Jo, det är jättehärligt med rök! I love it!? Trevlig helg på dig med!

    SvaraRadera
  4. Det lät ju verkligen såå hoppfullt efter alla försök... Men röken, huvva! Själv har jag ju aldrig skött min mage så ordentligt som nu när jag inte har en toa. En "Erikatabbutedasshistoria" skall jag bjuda damen på nästa gång vi ses :D

    SvaraRadera