lördag 2 januari 2010

Kjol och snömonstret

Sydde en kjol som har använts flitigt under julhelgen och Nyår. Är fortfarande riktigt nöjd, det enda som är lite enerverande är faktumet att den är liiiiiite för stor. Och jag har fortfarande inte kommit på den bästa lösningen för att sy in den än. Det var en kjol på Gabrielles i Arvidsjaur som fångade mitt intresse; jag såg det inte som en omöjlighet att sy en egen kjol. Dock blev det ingen spets på min, jag hittade ett svart halvglansigt tyg på lokala second hand-butiken för 20:-, och utifrån mitt eget huvud sydde jag en variant av ballongkjol. Bandet högst upp gjorde jag längre så det knyter jag ihop som en rosett, antingen på sidan eller bak. Vid knytbanden sydde jag även till en dragkedja. Och jag behövde bara sprätta upp två centimeter, för att jag missade lite och skenade iväg när jag sydde. Men annars är det ett under att jag lyckades så smärtfritt! Hela kjolen syddes från halv 10, kvällen före julafton, till halv 2 på julaftonsnatten. It's a fecking miracle!


Som vanligt är det svårt att få ett normalt kort på sig själv utan att en massa linslöss ska komma och stjäla ens tid i strålkastarljuset.

Nu när det vräkt ner några dagar, trodde jag inte det skulle snöa så mycket mer. Men ack vad jag bedrog mig. Trots att vi varit ner och skottat snö i Norrfjärn tidigare i veckan, fick vi åka ner idag och skotta bort lika mycket som sist.

Och är det något jag älskar, så är det att leka i snön och göra tunnlar och grottor och hål. Det blir som att vara barn på nytt! Så vi grävde och skottade fram gårdsplanen som det skulle vara, sedan fick jag leka loss... Jag gick upp på en snöhög och kastade mig ut i snön, hade en spade med mig och grävde ett hål rakt ner. Sedan med sambons hjälp, grävde vi en gång från rummet ut till gårdsplanen. Oooooh vad roligt!


Så, snöiga hälsningar från Hälsingland!

2 kommentarer:

  1. Hej på dig spruttan! Fasen vilken kjol, super snygg blev den ju! Du ska få sy en till mig, helt klart. Hälsa killen med grädden i skägget och Iiiis :)

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är! Kjolen blev ju supersnygg. Herremin om man kunde hantera symaskinen på det viset. Ha en god fortsättning på det nya året.

    SvaraRadera