fredag 18 januari 2013

Smaklig spis

I fredags bjöd vi över älskade lillasyster och sambo på asiatisk afton. På menyn stod Tom Yum och dumplings. Till hade vi också ångkokta musslor, och syster fixade en förrätt med bröd, ruccola, vitlöksost och gravat reninnanlår.

Soppan gör vi ofta - så fort vi får tillfälle, men det var första gången vi provade göra dumplings och musslor.

MUMS!


Grillade brödskivor, massor med ruccola, och smältande gott renkött.


Innan de ångades fick de en klick örtsmör på sig.


Jag handlar min Tom Yum-paste på asiatiska butiker, sedan tillsätter man champinjoner, tomat och fisk. Smaka av med fish sauce, lime, kaffirblad (limeblad) och ev. salt.


Våra dumplings ser ut som det Indiana Jones blev serverad i De fördömdas tempel, men smakade underbart!

Receptet som inspirerade mig till denna afton hittade jag i ICAs Buffé-tidning, och efter lite modifikationer kokade jag dem i hönsbuljong.

Cut'n'paste från ica.se:

Ingredienser
  • 48 dumplingsrundlar av vetemjöl (se recept dumlingsdeg)
  • 100 g gräslök (100 g motsvarar ca 4 dl finstrimlad)
  • 300 g salladslök
  • 1 msk salt
  • 250 g fläskfärs
  • 1 msk färskriven ingefära
  • 1/2 dl torr sherry
  • 1 ägg
  • 1 msk matolja



Jag tillsatte några extra ingredienser: Salladskål och japansk soja, och hade i ett halvkilo färs.

Degen gjordes av 5 dl vetemjöl och knappt 2½ dl vatten, som efter knådning ska vila 30 minuter.

Och har ni inte provat göra egna dumplings, frukta icke - de var väldigt lätta att göra.

Typiskt, nu blev jag hungrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar