tisdag 6 september 2011

A woman of few words... and more pictures.

Bilderna får tala för sig själv. Det är det här som hänt senaste tiden; våra senaste inköp, renoveringar och psykbryt.

Ny specs - lätt lab.ass.-varning

Sambons hemmabyggda grill; en gammal blod-balja från slakteriet. Det ryms lite mat på den, och den blev MUMS!

En dagslilja inköpt på Coop. Blommar fortfarande...

Nedre hallen målad, väggen i trappen inte klar.

Soffan innan make over:n

Make over på gång

Make over:n klar

Blev även en duk till köksön. Vaxduk är fantastiskt användbart!

Zuzammen

En roterande hängare. Fyndad på auktion för 20:- (låg i en fyndlåda, där enbart den var fyndet)

"-Kom igen grabben; det svänger ju!"

Den mintgröna väskan är köpt på Knut'n för 75:-. I love it!

Väggen klar för tapetsering

Kom fram en skada vi fick reparera med lite spackel

Psykbryt (stackars katt) "-Jag är katt-lapp och har mina mus-renar"

FYND FYND FYND! Jordglob köpt på loppis i Haddång, Gnarp. Twenty-frikkin'-krons!

Den hemhämtade katten som fettat till sig hos mormor och morfar. Hon tittar längtansfullt mot norr och saknar fodervärdarna som gav hon blötmat varje dag.

Mina avokadosar tar sig!

Första gardinerna uppe! Tog bara dryga 2 månader...

Klockan har renoverats och går numera med ett kvartverk från Claes Olssons. Den grå klockan RIP, begick självmord en natt. Du är saknad!

Halltapeten uppe!

Passade bra tillsammans med vitmålade väggen och grå golvet.

Trappväggen, mitt emot hallväggen fick också tapet på sig. Här ser ni mitt kulturella arv. En gudomligt vacker ryggsäck, en kåsa och en hatt...
Min underbart goa farfar gjorde ryggsäcken till mig. Efter han gått bort fick jag hans hatt (lämnar jag aldrig ifrån mig). Min älskade pappa har gjort kåsan.

Mitt namn pryder kåsan. Om jag inte missminner mig gjorde pappa kåsan när jag var sjuk och opererades vid 2 års ålder.

Jag hann aldrig träffa min farmor, men en liten del av henne finns i banden som hon vävt. Min farmor var en rejäl kvinna som såg till att familjen växte sig stor och stark (16 barn, där min far är yngste sonen) och jo, farfar var också med på ett hörn.

Trappen pryds med en lampa, väl värd sina 150 riksdaler.

Ett litet ufo...

Tur började vi tapetsera och fortsatte uppåt. Här räckte nämligen inte tapeten längre än till två våder. Istället blev det en fond och vitmåla runt.

Den härliga skolplanschen gjorde sig perfekt på höga väggen. Och titta så  fint trappräcke - turkost!

En trappstol, som jag lite surt betalade 150:- för på en dyr auktion i Malå.

3 av 6 glas (två färger av varje). Som sambon  lite surt betalade 220:- för på en dyr auktion i Malå.

En ny favorit. Två koppar och tre fat för 15:- på Knut'n.
Kalvmärkning...

...och älskade mamma visar barnbarnet hur man håller i en kalv som ska märkas. Iris är inte lite nöjd som får klappa en jen. Men Iris mamma är mindre nöjd när mormor visar att man ska spara örsnibbarna. Nu ger hon igen för gammal ost. Jag kommer ihåg hur man samlade alla snibbar man hittade, mjukades med dem, sedan la dem i fickan och där fick de ligga tills de hittade ut själv = arg mamma.

Trappen ner från altan.
Nu kanske jag kommit i fas igen. Pust, skönt att bilda av sig...

3 kommentarer:

  1. Fina grejer! Ser att vi nästan bor nästgårds och jag brukar besöka sambons släkt i Malå..

    SvaraRadera
  2. Snygg tapet! Den hade jag kunnat tänka mig!

    Jag tror att de dyra glasen är Reijmyre-glas, alla färgerna stämmer, likaså modellen. 220 kr för 6 Reijmyre-glas är ju inte vråldyrt även om man helst fyndar dem :-)

    SvaraRadera
  3. Maria: Roligt att du då kanske känner igen dig i mina inlägg! Har dock inte haft så mycket bilder från Malå. Men har bott i kommunen upp till 17 års ålder, så jag känner till Malå. =)

    Hr. Movarp: Tack, ska meddela sambon det så kanske han blir mer välvillig till dem! =)

    Har du tur som jag så hittar du dem på tradera...

    SvaraRadera