måndag 13 december 2010

Julsnask

"-Mums"

Här kommer några recept på gott julgodis. Tjaa, gott och gott... Det kan vara våghalsigt att säga, men det föll mig i smaken. "-Öpp öpp! Du äter ju inte godis!" kommer kanske någon smart remark. Nä, visserligen äter jag inte godis, men hur lätt är det att baka/laga något utan att provsmaka, jag gjorde det rent yrkesmässigt! Och att jag måste smaka 15 gånger under tillagningen är fullt godkänt!

Chokladbitar:

350 g choklad, enligt receptet inte mindre än 70% kakao, men jag använde 200g; 55% och 150g; 70%, vilket blev mycket gott... Äh, i alla fall:

350 g choklad (jag köpte Odense och Lindt)
1 burk kondenserad mjölk à ca. 400 g
30 g smör
1 krm salt
150 g skalade pistagenötter

Värm chokladen, kondenserade mjölken, smöret och saltet långsamt i en tjockbottnad panna (jag brukar använda gjutjärnspannan) tills allt smält. Tillsätt nötterna och rör om. Häll upp smeten i en smörpapperklädd form, något med högre kanter och sprid ut jämnt. Sedan ut i kylan eller i frysen. När det har kylts ner, men inte frusit, skär i munsbitar, jag gjorde mina ganska små, för det är mastiga bitar. Kan inte uttrycka mig bättre, utan måste ta till Riesen-reklamrösten: Kraftigt chokladig. Sedan in i frysen igen, de tinar snabbt, och har en tendens att torka om de ligger framme, så plocka bara fram några åt gången. Detta är ett väldigt snabbt och lätt recept, inget krångel.

Kola:

Här gjorde jag två varianter; Hallon och lakrits. Egentligen kan man nog inte misslyckas med kola, så länge man inte bränner den. Så fram med gjutjärnspannan:

Hallonkola:


2 dl frysta hallon
1½ dl grädde
<½ dl strösocker
1 msk sirap

Bären ska tinas och mixas. Problemet med hallon är att de gör att kolan har en tendens att skära sig, och i ett annat recept står det att man ska sila hallonen, och då slipper man kärnorna (som jag tror orsakar det hela). Sedan värms alltihop i grytan och sjuds på medelvärme till ca. 125 grader (eller kulprov = hälla lite smet i ett vattenglas); desto högre temp, desto segare kola. Anledningen till att jag har angett som mest ½ dl socker är att hallon är så pass söta och då behövs inte mer. Men byter man ut hallonen mot lingon ska man däremot ha 2½ dl socker.

Lakritskola:

Samma recpet som ovan, men tillsätt lite salt och den mängd lakrits man vill ha. Jag använde nog närmare 1½-2 dl mortlad turkisk peppar. Beror på hur salta man vill ha dem. Denna kola fick koka upp till 140 grader, då blev de härligt sega och goda.

Risgodis:

25 g smör
4 msk sirap
2 msk strösocker
1 msk vaniljsocker
1 msk kakao
5 dl vårgårdaris

Allt utom riset blandas i en kastrull (här använder jag inte gjutjärnsgrytan) tills det kokat ihop och då tillsätts riset. Allt rörs ihop och pytsas ut på ett smörpapper.

Gott-gott-gott-gott-gott-gott-gott-gott!

 Det som tar tid med dessa godisar är när man ska slå in kolorna i smörpapper... Fiii fasen! Ett tips är att spela en bra skiva och bara känna gunget.

Hoppas det smakar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar