onsdag 13 juli 2011

Förbannat

Jag och sambon kastade oss in i renoveringsbranschen med höga förhoppningar och vid gott mod startade vi målningen av 3 väggar. Och tror ni inte på fan att det bubblar under färgen. Jag blir så Guuuuu förbannat!

Men skam den som ger sig; bara att göra om göra rätt!

Under förarbetet hittade vi tre lager tapeter under den översta, de blev underbarare ju längre bak i tiden vi gick. Den första, yttersta, var en 80-90-talare = plastig strukturtapet, sedan kom en från '70 = en mörk, murrig med medaljonger. De två sista var helt underbara. Den näst sista var en 50-60's grå och den sista (oh my god) var också grå, men med grafiskt mönster, splashad med färg. Den sista hade de som fondvägg också, 3 väggar var grå, medan en var svart. UNDERBAR! Korten kanske är i sämsta laget, men marvelous!






Imorgon bär det av söderut! God speed.

4 kommentarer:

  1. Kan ni inte få fram den understa tapeten någorlunda hel. Jag lyckades skrapa fram originaltapeten hemma i vårt kök. Jag hade en svamp och sprejflaska för att fukta ner de ovanpåliggande tapetlagerna och skrapade med en degskrapa. Det blev bra. Men jag hade ju tur att de inte varit så noga när de hade tapetserat tidigare, de hade inte spacklat några skarvar.

    SvaraRadera
  2. Ok, vad spännande. Hade kunnat prova, men jag misstänker att det var spacklat - det var det på andra ställen. Men som sagt: Det hade varit spännande!

    SvaraRadera
  3. Om man målar med en oljebasserad grundfärg så blir det inte bubblor av tapeterna bakom.

    Tror jag....

    SvaraRadera
  4. Så fina gamla tapeter! Visst är det jobbigt när man hittar en massa fint där bakom när man renoverar, jag hade nästan hellre behållit de gamla originaltapeterna i sovrummet än målat om om jag bara lyckats rädda dom.

    SvaraRadera